Ben Heine interviewed
by Valerie De Groe (*)


(The original interview is in Dutch and appeared on Supo.be
please click here to read it in English, via Google Translator)

.

Heine en zijn fototekeningen


Deze Brusselse kunstenaar kreeg enkele maanden geleden een creatieve ingeving, en is nu al bekend langs de andere kant van de wereld.

Tekeningen in een foto? Pencil vs. Camera? Kunstenaar Benjamin Heine kwam enkele maanden geleden op het idee en maakte er direct werk van. Zijn werk is ondertussen al bekend tot in China. Supo wou daar wel meer over weten en sprak af in een Brussel restaurantje. Een gezellig drietalig gesprek met Benjamin zelf en zijn manager Rami over kunst, mensen en natuurlijk fototekeningen.
.
Hoe ben je op het idee van pencil vs. Camera gekomen?
.
Benjamin: 'Eigenlijk is het een heel recent idee. Een paar maanden geleden was ik televisie aan het kijken, en ondertussen ook een brief aan het schrijven naar mijn tante. Toen ik de brief aan het nalezen was hield ik die hem voor mij uit en zag ik door de brief de televisie. Ik zag eigenlijk twee beelden door elkaar, het getekende en het reële. Op dat moment wist ik dat dit wel iets kon worden. Het idee is op het juiste moment gekomen, maar zoveel reactie had ik niet verwacht. Het is echt geweldig.'

Rami:' Om maar even een idee te geven, ik heb al met mensen gesproken uit Brazilië en China die echt geïnteresseerd waren, dus het was echt wel even schrikken.'

Benjamin: 'De statistieken van mijn website zijn echt ontploft. Ik was op vakantie toen de vele reacties binnenkwamen. Eigenlijk was dat frustrerend. Ik kon niet op internet dus ik kon niet veel doen, maar ik heb er wel van genoten (lacht).'

Ben je de enige in België?

Benjamin: 'Ja, momenteel nog wel, maar het is een soort kunst die eigenlijk iedereen aankan. Dus ik neem aan dat binnen enkele maanden andere mensen dit zullen overnemen met hun eigen visie erop en hun eigen interpretatie. Ik denk ook dat het daarom zo een grote impact heeft. Het is simpel. Iedereen kan een foto nemen en iedereen kan een schets maken. Het moeilijkste is om het juiste tafereeltje te vinden. Toen ik mijn eerste werkje maakte, dacht ik dat er nog wel andere mensen waren die dit deden en dat ik er mijn eigen ding mee deed. Na wat research bleek toch dat ik de enige was (lacht).'

Hoe komt zo een foto tot stand?
.
Benjamin: 'Er zijn drie of vier verschillende manieren om een resultaat te krijgen, maar ik gebruik meestal de traditionele. De manier waarop iedereen denkt dat ik het doe (lacht). Ik zoek een leuk onderwerp of een mooie omgeving en ik neem een foto. Dan zet ik me neer en begin te tekenen. Eigenlijk kan ik dit perfect met de computer doen, dat gaat heel gemakkelijk. Maar dat wil ik niet. Daarom heb ik ook gekozen om simpele tekeningen te maken, zodat de mensen weten dat het mogelijk is. Met de computer zou ik complexere dingen kunnen tekenen, maar op deze manier kan ik laten zien dat het echt met de hand is gemaakt. Bij de tweede manier die ik heel af en toe hanteer, komt wel een deel computer bij kijken. De tekeningen worden wel met de hand gemaakt, maar daarna pas ik ze nog aan, zodat ze clean en presentabel worden.'
.
Heb je bewust gekozen om met een potlood te werken?

Benjamin: 'Ja toch wel. Een potlood is zoiets fragiel en simpel. Het is gewoon een stukje hout. Dat vind ik geweldig.'

Rami: 'Ook zijn vorige werken zijn meestal met een potlood gemaakt, hij houdt daar gewoon van.'

Benjamin: 'Ik zou het wel met een pen kunnen doen of met een vulpen. Er zijn artiesten die met hun vingers en hun eigen bloed tekenen. Ik zou ook hier met deze koffielepel en met koffie kunnen tekenen (lacht). Het is een keuze die je maakt.'
.

Hoe selecteer je je onderwerpen?

Benjamin: 'Ik zoek altijd wel een scène waarin er iets gebeurt. Er moet altijd actie in zitten. Dieren zijn ook leuk om te doen, maar die zijn moeilijk om te tekenen want die zitten nooit stil (lacht). Ofwel moet ik heel snel tekenen of het dier memoriseren en het thuis verder tekenen. Maar ik teken ook graag gebouwen of standbeelden.'

Werk je thuis of ter plaatse?

Benjamin: 'Meestal werk ik op de plaats waar ik de foto heb genomen. Dat is gemakkelijker. Maar ik kan ook thuis werken. Het hangt er vanaf met welke foto ik bezig ben en natuurlijk als het weer meevalt (lacht). Dat is in België niet altijd vanzelfsprekend.'

Wanneer ben je begonnen met tekenen?

Benjamin: 'Dat is al heel lang geleden. Natuurlijk teken ik al sinds ik klein was, zoals iedereen. Mijn eerste échte tekeningen waren van toen ik twaalf jaar was. Ik wist toen al dat ik dit wou doen. Op mijn zestiende tekende ik al ettelijke uren per dag.'

Hoe lang duurt het om een werk af te krijgen?

Benjamin: 'Dat hangt af van de moeilijkheid van de tekening. De tekening met de schapen is bijvoorbeeld vrij simpel.'

Rami: 'Sommige van zijn tekeningen maakt hij live op het moment dat je erbij zit. Soms duurt het maar een paar minuten.'

Benjamin: 'Dat is waar. Maar bijvoorbeeld de tekening met de tram, daar heb ik toch ettelijke uren aan gespendeerd.'


Staat je werk ook te koop?
.
Benjamin
: 'Ja, natuurlijk, maar dan laat ik het woord aan Rami. Hij doet de commerciële kant, ik probeer me te concentreren op mijn werken. Commercieel zijn is echt mijn specialiteit niet (lacht).'

Rami: 'Hij concentreert zich op zijn werk en ik concentreer me om zijn werk te verkopen (lacht). Deze serie is inderdaad te koop. Elk werkje hebben we in tienvoud. Er zijn tentoonstellingen gepland in september en oktober. Je moet ons gewoon contacteren en dan kan je een werkje kopen. De foto is dan mooi geprint en is helemaal af. De prijs schommelt tussen 800 en 1000 euro. '

Benjamin: 'Het is nog maar sinds een paar jaar dat ik mijn werk verkoop. Vroeger had ik een genereuzer idee over kunst, maar nu probeer ik er echt van te leven. Het is mijn passie en mijn doel. Dat ligt wel een beetje moeilijk, want met de crisis weet ik niet of mensen nog bereid zijn om geld neer te leggen voor ‘maar’ een foto. Langs de andere kant denk ik wel dat het veel potentieel heeft. Het zijn geen moeilijke werken, iedereen begrijpt ze, je moet geen kunstkenner zijn. Het kan mensen behagen die graag fotografie zien, maar ook de mensen die graag tekeningen zien. Ik denk ook wel dat mensen nieuwe dingen zoals dit nodig hebben om de wereld telkens op een andere manier te blijven zien en te blijven dromen.'

---------------

(*) Valerie De Groe is a Belgian journalist